checkage انگشت گلکسی دوربین سامسونگ

checkage: انگشت گلکسی دوربین سامسونگ اثر انگشت حسگر اثر انگشت اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس 8

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اجتماعی سرنوشت زاینده‌رود چه می‌شود؟

طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود در محدوده شهر اصفهان با مخالفت شدید بعضی مسئولان و دوستداران محیط زیست مواجه شده است و سئوالات متفاوت اطراف این طرح همچنان بی‌پاس

سرنوشت زاینده‌رود چه می‌شود؟

سرنوشت زاینده رود چه می شود؟

عبارات مهم : استانی

طرح بازچرخانی آب در زاینده رود در محدوده شهر اصفهان با مخالفت شدید بعضی مسئولان و دوستداران محیط زیست مواجه شده است و سئوالات متفاوت اطراف این طرح همچنان بی پاسخ مانده است.

به گزارش تسنیم، در شرایطی که شاهرگ حیاتی شهر اصفهان این روزها خشکی پیاپی خود را طی می کند، استاندار اصفهان در طرح تازه خود اعلام کرده که قرار است تغییرات عمده ای در این زمینه صورت گیرد. مسئولان استان می گویند سد زاینده رود هم اکنون چیزی حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد که تنها ۱۰ درصد ظرفیت این سد هست. هم اکنون ارتفاع آب پشت سد زاینده رود از نقطه ای که نشان دهنده اوضاع بحرانی است نیز پایین تر رفته و کار به جایی رسیده که نیروگاه توربین آبی سد از مدار تولید برق خارج شده است است.

در مورد زاینده رود هرچه بنویسیم، بگوییم و بخوانیم با کلیدواژه “بحران” قابل تعریف هست، ولی موضوعی که نام زاینده رود را در چند روز گذشته دوباره بر سر زبان ها انداخته، سخنان استاندار اصفهان در مورد طرحی موسوم به “بازچرخانی آب” است که در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

استاندار اصفهان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به چالش های آبی استان و مسئله زاینده رود و روند کاهشی حجم آب موجود در پشت سد زاینده رود در آخر هر سال آبی در سال های اخیر گفته است: حجم آب پشت سد زاینده رود در آخر سال آبی ۹۶-۹۷ (یعنی ۳۱ شهریورماه ۹۷) ۱۷۱ میلیون مترمکعب بود.

به گفته مهرعلیزاده این میزان در آخر سال آبی ۵۴-۵۵ نزدیک به ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی همچنین گفت: با برنامه هایی که داریم تلاش می کنیم میزان آب ورودی به سد در سال را روی عددی نزدیک به ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب حفظ کنیم.

استاندار اصفهان راجع به طرح بازچرخانی آب در محدوده شهر اصفهان گفت: “با لوله گذاری در کف رودخانه و با ساماندهی رودخانه جهت جلوگیری از جذب زیاد آب، شاهد جاری شدن آب در بستر زاینده رود خواهیم بود و شرایطی فراهم خواهد شد که این حداقل آبی که در مسیر زاینده رود قرار می گیرد در سد آبشار جمع آوری گردد و در وقت نیاز، با گردش آب بتوانیم جریان آب را در زاینده رود برقرار کنیم.”

تشریح این طرح در همان جلسه با اعتراض شدید و مخالفت صریح حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی مدیر مجمع نمایندگان استان روبه رو شد که به همین جهت گفت وگویی با موافقان و مخالفان طرح کرده ایم که در ادامه می خوانید.

اجازه نمی دهیم آب با لوله به اصفهان بیاید
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه اگر قرار باشد آب در اصفهان جاری شود، باید در فلاورجان و سایر شهرهای غرب استان نیز جاری باشد، گفت: باغات محدوده زاینده رود کانال ندارند و کشاورزان از کف رودخانه آب برداشت می کنند.

سرنوشت زاینده‌رود چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه همین پولی که الان به کشاورزان شرق داده شده است فریاد مردم غرب را اوج برده هست، اظهار داشت: می گویید به باغات غرب اصفهان آبرسانی کردیم ولی کمتر از ۵ درصد مردم فلاورجان باغدار هستند و بقیه به کشاورزی مشغول اند. شهرهای پیربکران و قهدریجان تبدیل به کویر شده است است و کشاورزی که ۱۰ هکتار زمین داشته، دیگر هیچ آبی ندارد و الان هم رودخانه را به روی او ببندیم و بگوییم آب را با لوله می رسانیم تا آب در اصفهان جاری شود؟ فلاورجان نیز از زاینده رود سهم آبه و حق آبه دارد و قشنگی رودخانه نیز باید جهت مردم فلاورجان هم باشد. آب مال زاینده رود است و باید در زاینده رود باشد.

موسوی لارگانی افزود: مردم این منطقه پول داده و سهم آبه خریدند که اسناد آن موجود هست، اجازه نمی دهیم آب با لوله به اصفهان بیاید ولی ما آب نداشته باشیم.

وی این طرح را غیرکارشناسی و نسنجیده خواند و بیان کرد: زمانی که استاندار اصفهان طبق قانون منع بکارگیری بازنشستگان در حال ترک استان هست، نباید با این عجله تصمیم به اجرای طرح لوله گذاری و بازچرخانی آب در استان و شهر اصفهان می گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: مخالف صد درصدی اجرای طرح بازچرخانی آب در زاینده رود هستم لیکن مسئولان با این کار به دنبال فریب دادن مردم اصفهان هستند.

وی اظهار داشت: مردم اصفهان به دنبال احیای زاینده رود و جاری کردن دائمی آب هستند نه اینکه این رودخانه به حوضچه آبی مبدل شود و به دنبال فریب دادن مردم اصفهان باشیم.

موسوی لارگانی افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای یک طرح موقت بازچرخانی آب در حالی هزینه می شود که اگر این میزان هزینه صرف تونل سوم کوهرنگ شود، این تونل به بهره برداری می رسد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان می رسد نه اینکه کمتر از دو مترمکعب آب در ثانیه کف زاینده رود جاری کنند و بگویند زاینده را احیا کردیم.

وی بیان کرد: مردم اصفهان به دنبال احیای زاینده رود هستند که تالاب گاوخونی که یکی از تالاب های بین المللی است را زنده نگه دارند که با خشک شدن آن نه فقط مردم اصفهان بلکه کل کشور از گرد و غبار سمی آن آسیب می بینند.

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به اینکه طرح بازچرخانی آب یک طرح غیرکارشناسی هست، ادامه داد: مردم اصفهان به دنبال آب پایدار هستند نه جهت قشنگی و طراوت شهر بلکه جهت اینکه به نان شب محتاج شدند.

وی افزود: اگر هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان که قرار است جهت اجرای این طرح موقت هزینه شود، جهت انتقال آب از دریا به اصفهان اقدام شود زیاد به نتیجه خواهیم رسید.

بازچرخانی آب خواسته مردم اصفهان نیست
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: در این طرح قسمتی از شهر اصفهان لحاظ شده، در حالی که خواسته مردم اصفهان این نیست و زاینده رود پایدار و هر لحظه زنده که به استان پهناور اصفهان و شهرستان های در حاشیه آن آبرسانی کند، می خواهند.

وی با بیان اینکه زاینده رود زمانی موجب آبادانی این شهرستان ها شده است است که هم اکنون در حال نابودی هستند، ادامه داد: بنابراین این برنامه ریزی باید جهت تمام شهرهایی که از زاینده رود بهره مند می شوند صورت گیرد.

موسوی لارگانی اظهار داشت: آیا باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان جهت طرحی که در سخنان شخص استاندار نیز طرحی موقت خوانده شده، هزینه شود؟ اگر در آبچرخانی آب زیادی مصرف نمی شود آیا در تمام شهرستان ها اجرا نمی شود و آیا این مبلغ را صرف تهیه منبع آب پایدار جهت زاینده رود نکنیم و دست به چنین کار بیهوده ای بزنیم که هزینه آن می تواند صرف تکمیل تونل سوم کوهرنگ شود؟

وی افزود: آیا جهت آبی که از شهرستان سمیرم خارج می شود برنامه ریزی نمی شود تا مردم اصفهان هم از آن استفاده کنند؟ حتی می توان آب موردنیاز جهت این آب چرخانی در شهر اصفهان را با حفر چند چاه تأمین کرد و شاید در ابتدا حجم آب قشنگی موردنظر را تأمین نکند، ولی با پر شدن منافذ این محدوده آب چرخانی با همین چاه ها محقق می شود.

تصمیم جدید، طرح ساماندهی زاینده رود را زیر سئوال می برد
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرف دیگر در ۳ سال گذشته دولت و مردم هزینه سنگینی جهت ساماندهی زاینده رود مجبور شده است اند و جهت اجرای این طرح درختان بعضی باغ های فلاورجان بریده شده است است تا ساماندهی زاینده رود انجام شود و الان جواب مردمی که درختان باغ هایشان قطع شده است را چه کسی می دهد؟

وی با بیان اینکه در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم، آیا هر روز باید طرح جدیدی ارائه شود، خاطرنشان کرد: آیا استانداری که روزهای نهایی مسئولیت خود را سپری می کند باید چنین طرح عظیمی را آن هم به صورت موقت اجرا کند؟

موسوی لارگانی راجع به اینکه استاندار اصفهان از کار کارشناسی در این زمینه سخن می گوید در حالی که بخش زیادی از اظهارنظرها در خصوص این طرح در مخالفت با آن هست، گفت: بگویند کدام کارشناسان این طرح را بررسی کرده اند؟ آب منطقه ای و اداره محیط زیست در این باره توضیح دهند. بخشی از آبی که در زاینده رود جاری می شود سهم محیط زیست است و آنها باید نظر کارشناسی دهند.

وعده مدیر جمهور آب چرخانی و آبنما نبود
وی به وعده مدیر جمهور جهت احیای زاینده رود اشاره کرد و افزود: آبی که مدیر جمهور قول داد در زاینده رود جاری شود، نه آب موقت بود و نه آب چرخانی و نه آبنما. وی قول داد آب در زاینده رود جاری و تالاب گاو خونی احیا شود و در کل این طرح را طرح مناسبی نمی دانم.

انرژی خود را صرف احیای زاینده رود کنید نه لوله کشی
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان که از منتقدان طرح لوله گذاری مسیر زاینده رود هست، اعتقاد دارد بعضی بخش های طرح پیشنهادی استاندار اصفهان قانونی، درست و مورد تأیید کشاورزان است و بعضی بخش های صحبت های مهرعلیزاده نیز نادرست است.

اسفندیار امینی اظهار داشت: اینکه قرار است یک شبکه آبیاری از چم آسمان تا نکوآباد احداث شود بحث درستی است چون کل حوزه زاینده رود دیگر با انهار سنتی آبرسانی نمی شود بلکه شبکه نکوآباد، آبشار و رودشتین مدرن شده است است و مدرن سازی شبکه چم آسمان نیز در دستور کار بود که به علت پرسشها مالی به تعویق افتاد و هم اکنون ضرورت آن احساس می شود.

وی به جنبه های منفی طرح پیشنهادی اشاره کرد و افزود: لوله کشی از سد نکوآباد تا ناژوان و بازچرخانی پساب تصفیه شده است در کف رودخانه علاوه بر اینکه علی رغم موازین محیط زیستی و حقوق حق آبه داران هست، به نفع اصفهان هم نیست و اجرای آن به چند علت امکان پذیر نمی باشد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: با اوضاع فعلی رودخانه، از باغ پرندگان تا سد آبشار بین ۶ تا ۷ مترمکعب آب در ثانیه به زمین فرو خواهد رفت، در صورتی که حداکثر ۴ مترمکعب پساب جمع خواهد شد و این پساب رهاشده از محل باغ پرندگان اصلاً به سد آبشار نخواهد رسید و چیزی به کشاورزان شرق نمی رسد. از طرف دیگر، درست است که گفته شده است پساب تصفیه می شود ولی در نهایت اسم آن پساب است و مردم از نظر روانی نمی توانند این عنوان را بپذیرند. همچنین این اقدام باعث می شود توجهاتی که در افکار عمومی استان، کشور و حتی سطح بین المللی به زاینده رود و لزوم احیای آن وجود دارد، با حرکتی مصنوعی و دروغین و با آبدار نشان دادن رودخانه از بین برود.

مخالفت کشاورزان با طرح بازچرخابی آب در زاینده رود
وی با بیان اینکه کشاورزان نیز با این طرح مخالفند چون انتظار داشتند این پساب بعد از ۶ دهه به آنها برگردانده شود، نه اینکه آبنما درست کنند، بیان کرد: مدیر جمهور و شورای عالی آب و هر کسی که در این زمینه قولی داده هست، صحبت از احیای رودخانه کرده، نه اینکه یک آبنما درست شود. درست است که رودخانه از شهر عبور می کند ولی معبر عبور آبی است که متعلق به حق آبه دار است.

امینی با بیان اینکه استاندار اصفهان علاقه دارد اقدامی در این زمینه انجام دهد ولی بعضی از این کارها اصلاً در حیطه وظایف او نیست و بعضی هم اصلاً درست نیست، گفت: از مشاوران استاندار و همچنین از خود وی گلایه دارم که آیا از نماینده حق آبه داران و کشاورزان دعوت نمی کند تا نظراتمان را مطرح کنیم. با وجود مکاتبات زیاد، صدور بیانیه و صحبت از طرف ما، این تصمیمات در اتاق های دربسته گرفته می شود در حالی که طرح جدیدی هم نیست و از وقت ۳ استاندار قبلی مطرح بوده است.

وی اظهار داشت: مسئولان باید انرژی خود را صرف احیای زاینده رود و جاری شدن آب در بستر آن کنند نه اینکه هر روز نقشه بکشند و اندک آب باقیمانده را با لوله کشی از این طرف به آن طرف ببرند. بعضی اوقات ۳۲ میلیون مترمکعب در ثانیه در سد آبشار آب داریم ولی باز هم به مشکل می توانیم آن را به ورزنه برسانیم، آن وقت صحبت از لوله کشی از سد نکوآباد تا ابتدای اصفهان می شود که اصلاً امکان پذیر نیست.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان از تشریح این طرح در یک برنامه تلویزیونی نیز انتقاد کرد و افزود: دلیلی وجود ندارد هر کار درستی که انجام هم نشده است را در بوق و کرنا کنیم. باید جلساتی با نمایندگان صنوف، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و … برگزار می شد و همه پیش از رسانه ای شدن این طرح توجیه می شدند و نظرات همه در یک جلسه فنی بررسی و اعمال می شد تا اگر به اجماع رسیدیم، طرح عملیاتی شود در حالی که استاندار اصفهان طبق حرف یکی از مشاورانش تصمیم به تشریح این طرح گرفت و حتی اجازه ندادند یک کارشناس دیگر نیز در برنامه حضور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همه از استاندار گرفته تا نمایندگان مجلس، صنف کشاورزان، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، محیط زیست، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی باید به قانون و مصوبات شورای عالی آب تمکین کنند، چون منافع همه در آن وجود دارد و مخالفت های اجتماعی نیز به حداقل می رسد.

طرح بازچرخانی آب توان برطرف مسئله زاینده رود را ندارد
رئیس شورای شهر اصفهان نیز راجع به طرح بازچرخابی آب در زاینده رود، گفت: در حاشیه احیای رودخانه زایند ه رود، طرح هایی از جمله بازچرخانی آب بدون وجود آب مطرح شده است است ولی به نظر می رسد، توان برطرف مسئله موجود را ندارد.

فتح الله معین با بیان اینکه کارها بدون برنامه در کشور باعث شده است با مشکلاتی مواجه بشویم که وضع اقتصادی فعلی کشور، نمونه آن است و با تلاش و برنامه ریزی می توان شرایط زندگی مردم را اصلاح بخشید، اظهار داشت: عدم برنامه ریزی در استان نیز مشهود است.

وی افزود: خشکی زاینده رود را به خشکسالی نسبت دادند در حالی که شرکت هواشناسی، کم کردن میزان بارندگی ها را تنها ۳۰ درصد نسبت به ۲۰ سال اخیر عنوان کرده است.

رئیس شورای شهر اصفهان ادامه داد: برنامه ریزی صحیح و درست می تواند، زاینده رود را از این اوضاع نجات بدهد، به طوری که شرکت های مردم نهاد طی سفر به حاشیه رودخانه، اظهار داشتند که اگر مدیریت آب به مردم واگذار شود، بهتر می توان این مساله را مدیریت کرد.

وی با اشاره به روز آمار و برنامه ریزی، خطاب به مسئولان این سازمان، بیان کرد: از مسئولان تقاضا می کنم، برنامه ریزی عملیاتی و قانونی را جهت برطرف پرسشها استان اصفهان در دستور کار خود قرار دهند.

بی تاثیری طرح بازچرخابی آب در زاینده رود بر آب های زیرزمینی
نماینده مردم میمه و شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی که یکی دیگر از مخالفان و منتقدان طرح بازچرخابی آب در زاینده رود هست، گفت: طرح بازچرخانی آب در زاینده رود اثری روی آب های زیرزمینی نخواهد داشت و به دنبال بازچرخانی پساب قطعا دچار پرسشها زیست محیطی می شویم.

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه طرح بازچرخانی آب در زاینده رود زیاد جنبه نمایشی دارد و صرفا جهت اینکه صورت شهر عوض شود شاید اثر گذار باشد، اظهار داشت: با اجرای طرح بازچرخانی آب دیگر افرادی که کمی تعهد داشتند که اقدامی جهت احیای زاینده رود انجام دهند، از این اقدام دست می کشند و اصل اصفهان زیر پرسش می رود.

وی با بیان اینکه استانداری یکسری از فرضیات را در ذهنش پرورش می دهد که هیچ توجهی به تبعات اجتماعی و زیست محیطی آن ندارد، افزود: بخشی از پسابی که قرار است از برخوار به رودخانه بازگردد و به شرق اصفهان انتقال یابد خود عامل فرونشست زمین خواهد شد.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: نمایندگان شهر اصفهان عموما با بخشی از آن موافق ولی نمایندگان غرب و حوزه زاینده رود و شرق استان با این طرح مخالف هستند.

لزوم اجرای طرح بازچرخابی آب در وقت اضطرار
نماینده مردم اصفهان در مجلس راجع به طرح اعلام شده است از سوی استاندار اصفهان اطراف بازچرخانی آب زاینده رود، تاثیر و لزوم اجرای این طرح، گفت: طرح ارائه شده است از سوی استاندار اصفهان به “بازچرخانی آب” معروف شده است ولی باید گفت این طرح مشمول بر چند جزء بوده که عنوان بازچرخانی بخشی از آن است.

حمیدرضا فولادگر اطراف اینکه جزء نخست طرح این است که از سد چم آسمان تا نکوآباد خط لوله ای ایجاد شده است و با پیوستن به زاینده رود، براساس نیاز مسیر به صورت مدیریت شده است آب تا شرق اصفهان در اختیار حق آبه داران قرار گیرد، اظهار داشت: بر این اساس به دنبال این هستند که تجربه دفعات قبل مبنی بر پرت شدن نصف آب و برداشت های غیرمجاز تکرار نشود.

وی افزود: براساس جزء دوم طرح، پساب تصفیه منزل ها در مسیر زاینده رود رها می شود، این آب جهت کشت مثمر بافایده نیست بلکه مضر هست، این آب فقط جهت در جریان بودن تا باتلاق گاوخونی است و اگر جهت کشاورزی استفاده شود باید مورد تصفیه قرار گیرد که مشمول بر هزینه هایی است.

مخالفتی با کلیت طرح بازچرخانی آب در شرایط مهم ندارم
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به سومین بخش این طرح که مشمول بر بازچرخانی آب هست، خاطرنشان کرد: این طرح جهت اصلاح اوضاع فضای سبز، آثار باستانی و مصارف زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال هدر رفت آب طی اجرای این طرح و همچنین انتقاداتی که به آن وارد شده است باعث گشته تا اولویت کمتری جهت اجرای بخش سوم طرح در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ما با کلیات طرح موافقیم ولی معتقدیم این طرح نباید بر سایر طرح های آبی زاینده رود تاثیر بگذارد، بیان کرد: اعتقاد دارم این طرح جهت زمانی است که نیاز مهم جهت رساندن آب در وقت بحرانی وجود دارد، در صورتی که همه پرسشها جانبی آن بررسی شود و راهی دیگر نیز وجود نداشته باشد می توان از این طرح استفاده کرد، بنابراین معتقدیم اجرای آن باید در وقت اضطرار باشد، البته این طرح شاید مقداری بر طرح های کنونی انتقال آب موثر مانند تونل سوم و بهشت آباد تاثیرگذار باشد.

فولادگر راجع به آینده طرح پیشنهادی بازچرخانی آب در زاینده رود، گفت: هرچند بر روی این طرح کار کارشناسی صورت گرفته، ولی به نظر من لوله گذاری زمانی قابل مطرح شدن است که هیچ راه دیگری جهت احیای زاینده رود و حل پرسشها آبی استان وجود نداشته باشد و در شرایط کاملاً اضطراری قرار داشته باشیم و بخواهیم حداقل آبی به منطقه برسانیم.

وی اظهار داشت: احیای رژیم حقوقی زاینده رود، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، کنترل برداشت های مجاز و کنترل برداشت های بی رویه، هوشمند کردن توزیع آب و رعایت سهم آبه ها از جمله اقداماتی است که باید انجام گیرد.

نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا طرح لوله گذاری در مسیر زاینده رود و بازچرخانی آب در شهر اصفهان مسکوت مانده هست، افزود: خیر ولی بالاخره از طرف تشکل های کشاورزی و نمایندگان بحث هایی راجع به آن وجود دارد. اعتقاد دارم نباید این طرح را رد کرد و باید همواره آن را آماده داشته باشیم، ولی در شرایطی که هیچ راه دیگری جهت ما باقی نمانده باشد. امیدوارم طرح های انتقال آب سریعتر به جریان بیفتد و از برداشت های بی رویه و بارگذاری های تازه جلوگیری به عمل آید.

افزایش میزان بارندگی ها در اصفهان با طرح بازچرخابی آب
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی که یکی دیگر از موافقان طرح بازچرخابی آب در زاینده رود است با بیان اینکه در شرایط کنونی باید جهت جاری شدن رودخانه چاره ای اندیشیده شود، گفت: با اجرای این طرح رطوبت هوا زیاد کردن یافته و بارندگی در شهر اصفهان هم نرمال خواهد شد.

سیدجواد محمد ابطحی اطراف اینکه با بارندگی های نرمال در استان اصفهان باید ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره باشد، اظهار داشت: اکنون میزان آب پشت سد به ۱۷۲ میلیون مترمکعب رسیده که در تامین آب شرب هم دلواپس هستیم.

وی با بیان اینکه در طرح “بازچرخابی آب” ۳۰ میلیون مترمکعب آب در هر ماه از سد چم آسمان تا کانال نکوآباد جهت تصفیه منزل و از باغ پرندگان تا آبشار آزاد می شود، افزود: این میزان آب جهت حفظ آثار تاریخی و باستانی، سرسبزی درختان و پارک ناژوان و محیط زیست منطقه نیاز است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با گلایه از اینکه بعضی افراد و رسانه ها بدون تحقق و تفحص طرح بازچرخابی آب را رد می کنند، بیان کرد: صحبت ها و انتشار عقاید در رسانه ها باید کارشناسی تر منتشر شود لیکن این طرح تدبیری جهت جلوگیری از خشکسالی، فرونشست زمین و معضلات زیست محیطی است.

سرنوشت زاینده رود چه می شود؟
به گزارش تسنیم، در شرایطی که امروز مردم اصفهان چشم انتظار جریان دوباره رودخانه زاینده رود هستند و کشاورزان شرق و غرب این استان با هوشیاری از شرایط موجود و علم به کم بودن آب، با مسئولان کشور در زمینه صرفه جویی همراهی می کنند، مطرح شدن طرح های تازه نه جهت احیای دائمی بلکه جهت بازچرخانی موقت آب در رودخانه ای که در کتاب های تاریخی جهان، به جاری بودن و زایندگی آن اشاره شده، سئوال برانگیز است.

منتقدان طرح بازچرخانی آب در زاینده رود از آن با نام هایی چون زاینده رود مصنوعی و آبنما یاد کرده و معتقدند زاینده رود را نمی توان با آرایش زنده کرد. از طرفی استاندار اصفهان علاقه مند است اقدامی جهت زنده شدن زنده رود انجام دهد که بعضی نیت این اقدام را ستایش می کنند ولی به فرایندش خرده می گیرند و اعتقاد دارند که باید نکات مثبت و منفی این طرح به صورت دقیق، علمی و کارشناسی بررسی شده است و پیش از هر اقدام، از کارشناسان این امر بهره گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید چه تصمیم دیگری اطراف اوضاع این رودخانه اتخاذ خواهد شد. زاینده رود سال هاست که درگیر خشکسالی است و از آن مهمترین زندگی کشاورزانی است که دسترنج آنها از کاشت محصولات وابسته به آن در حاشیه این رودخانه هست. در حالی که آینده یک استان به تصمیمات مسئولان امر گره خورده، مشخص نیست چه زمانی قرار است راجع به زاینده رود صدای واحدی در استان به گوش برسد.

واژه های کلیدی: استانی | اصفهان | رودخانه | رودخانه | اجرای طرح | زاینده رود | آثار باستانی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه